Flows: Nieuwe generatie bij
North Sea Express ziet brood in brexit

Bij familiebedrijf North Sea Express in Zeebrugge verschuift de focus van puur transport naar magazijndiensten en verhuur van rollend materieel. Een vier hectare grote ‘brexitproof’ site ziet het daglicht en er komen vijfhonderd nieuwe trailers.

In 1982 startte Dirk Callant (68, foto) in Knokke-Heist een bedrijf voor het transport van goederen tussen Engeland en de Benelux, Duitsland en Frankrijk, via de haven van Zeebrugge. In 1987 ging dit over in North Sea Express, dat zich in 1990 vestigde op de Transportzone in Zeebrugge en doorgroeide in nationaal en internationaal vervoer. “Na al die jaren vindt vandaag een generatiewissel plaats”, vertelt schoonzoon Steve Scherpereel (34), die dertien jaar in het bedrijf werkt en verantwoordelijk is voor de business development.

“Bij de oprichters en de werknemers zijn veel mensen van het eerste uur op pensioenleeftijd. Zowel op de werkvloer als in het beheer kwam er plaats voor een jonge poule. Dirk Callant heeft vier dochters – Ellen, Grace, Audrey en Charlotte – waarvan er twee in het bedrijf werken: mijn partner Grace (31) leidt de verhuurafdeling en zus Audrey (27) startte onlangs op de HR-afdeling. De man van Ellen, Frederik Martens, is verantwoordelijk voor de warehouseactiviteiten en de charters.”

Extra vraag door brexit

De historische basisactiviteit van het bedrijf is en blijft transport. “We hebben nog steeds een tachtigtal trekkers met eigen chauffeurs in België ingeschreven, die we combineren met vaste onderaannemers. Daarnaast verleggen we vandaag de focus naar logistieke magazijndiensten en ‘renting’ van rollend materieel. Alles is te huur: zowel trekkers als opleggers – types standaard schuifzeil, mega, coil, plateau, frigo en joloda – en chassis. We hebben bijvoorbeeld een vierhonderdtal chassis waarvan er een honderdtal multi-inzetbaar zijn voor containers van 20 tot 45 voet. Helemaal nieuw is ook een dieplader. We gaan verder investeren in vijfhonderd nieuwe trailers, waarvan een groot gedeelte van het type mega, en een honderdtal nieuwe trekkers. Daarnaast werd onze werkplaats, met een grote spuitcabine, sinds kort opengesteld voor derden als een nieuwe zelfstandige entiteit NSE Workshop”, zegt Scherpereel.

NSE heeft ambitieuze plannen met de vier hectare grote site die het enkele jaren geleden overnam uit het faillissement van British European Transport (BET). “We zijn er gestart met afbraakwerken van oude gebouwen. We maken er een ‘brexitproof’ parkeerterrein van, waar trailers veilig gestald kunnen worden en met gerichte voorzieningen zoals een douane-entrepot. Ook voor de verhuur zien we opportuniteiten in de brexit. We hebben rond de eerste brexitdeadlines vastgesteld dat de vloot niet zo snel uit het Verenigd Koninkrijk terugkeert, dus is er nood aan extra rollend materieel.”

Booming business in diepzeecontainers

NSE kijkt niet alleen naar de buurlanden, maar ook naar het wereldwijde plaatje. “Omdat Zeebrugge een compacte haven is, zijn we in de Transportzone goed gelegen voor directe transporten met de diepzeecontainer CSP Zeebrugge. Door de toenemende aanlopen bij CSP Zeebrugge en bijvoorbeeld de ontwikkeling van het Chinese logistiek park Lingang in de achterhaven, bereiden we ons voor op booming business in dit segment. We hebben niet alleen veel containerchassis, maar ook een driehonderdtal eigen containers.”

Naast ‘renting’ vormen logistieke magazijndiensten de tweede focus voor de toekomst. “We beschikken over 20.000 vierkante meter opslagruimte voor onder meer crossdocking, die door de FOD Financiën vergund is als ‘goedgekeurde laadplaats’. Dit creëert een grote toegevoegde waarde in het licht van de brexit”, besluit Scherpereel.

 

Artikel uit Flows: 22/06/2020 (Roel Jacobus)